Baked Oatmeal….

Suus - Food Bandits Uncategorized

“Toi et moi, pour toujours.”
Er is weer een heerlijk recept toe te voegen aan mijn lijst van favoriete ontbijtjes. Baked oatmeal is snel gemaakt en het smaakt naar taart, goed dat rijmt maar het is dus duidelijk dat dit recept, dit weekend gemaakt moet worden. 
En het bestaat echt uit superfoods, ook al zegt het Voedingscentrum dat dit niet bestaat. En dan bedoel ik niet dat je 2 kilo goijbessen weg moet werken en dan wonderen mag verwachten die ogenschijnlijk alleen plaats vinden in Lourdes. Maar ik bedoel dat banaan bijvoorbeeld vol met kalium zit, gezond voor je hart en dat walnoten ontzettend veel omega 3 bevatten, goed voor je bloedvaten. 
– Havermout: doet het cholesterol gehalte dalen in je bloed, bevat veel vezels, dit vinden je darmen leuk en het bevat ook silicium en daar krijg je dan weer sterke botten van.
– Blauwe bessen: werken ontstekingsremmend en bevatten veel anti oxidanten
– Banaan: bevat vitamine B 6, A en C en veel vezels. Vitamine B 6 kan echt je humeur verbeteren en de tryptofaan die erin zit helpt weer bij de productie van serotonine een neurotransmitter die ook weer een positieve uitwerking heeft op je stemming.
– Walnoten: naast de omega 3 zit het ook vol met magnesium, koper en calcium en dit heeft een positieve werking op de hersenen.

Het recept, voor twee personen:

Benodigdheden:

– 120 g havermout
– 120 g blauwe bessen
– 100 rozijnen
– 1 banaan
– 20 ml plant melk (dus rijst of amandel)
– handje walnoten
– flinke snuf kaneel
– heet water

Verwarm de oven voor op 180 graden en doe de havermout in een ovenschaal. Giet wat heet water over de havermout heen en laat dit 10 minuten staan. Zo kan de havermout alvast wat wellen.
Voeg dan alle andere ingrediënten toe en roer dit goed door. Je kunt evt. wat extra plakjes banaan en walnoten bovenop leggen. Zet de ovenschaal in de oven voor ongeveer 20-30 minuten of totdat de bovenkant lichtbruin is. Jouw superfood ontbijt kan beginnen.

Geïnspireerd door een recept van Delicously Ella.


Geschreven door
Suus - Food Bandits

Suus - Food Bandits

On Food Bandits we cook recipes that don’t use gluten, dairy or refined sugar. Breakfast is our favourite meal so you’ll find lots of delicious ways to kick start your day. And since we’re both a sucker for sweets, we share plenty of baking recipes to complement your coffee.